Tym razem zajęcia ze słuchaczami ARD przeprowadziliśmy w Ramtamtam.
Na początku zajęć zmikrofonowaliśmy jedną z perkusji za pomocą techniki XY, a drugą za pomocą tylko jednego mikrofonu, tzw. „kolana”. Do pomocy zaprosiłem zespół Homo Spiritualis i po nagraniu dwóch zestawów perkusyjnych porównaliśmy nagrania. Podczas odsłuchu można było zauważyć, że „kolano”, chodź zarejestrowało wyraźnie każdy element perkusji, dało nam obraz płaski i siłą rzeczy – monofoniczny. Wbrew pozorom warto jednak znać takie ustawienie mikrofonu, gdyż często połączenie obu technik może zapewnić nam większą obecność werbla i stopy w miksie i spójność podczas porównania odsłuchu stereofonicznego i monofonicznego.
Po nagraniach perkusji przeszliśmy do nagrań ścieżek gitary. Rozstawiliśmy mikrofony przy wzmacniaczu gitarowym tak, by elementy mikrofonów rejestrujące ruch powietrza były oddalone od źródła dźwięku w identycznej odległościach. Dzięki temu, podczas nagrań uzyskaliśmy zgodność fazową i piękne, ciepłe brzmienie dzięki zastosowaniu mikrofonu wstęgowego.